• يکشنبه ٢٩ مرداد ١٤٠٢-١٢:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٣٧٣
واکنش به گزارش حریق بازار تهران:9-171

از پیشنهاد جابجایی انبارهای بازار تا انتقاد به اکتفای شهرداری به اخطار + گزارش تصویری

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، موضوع آتش سوزی اخیر بازار بزرگ تهران را مورد بررسی قرار داده و پس از استماع گزارش مدیر عامل سازمان آتش نشانی، واکنش های مختلفی در خصوص آن ابراز کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای ششم، گزارش آتش سوزی اخیر بازار بزرگ تهران را ارائه داد که واکنش های متفاوتی از سوی اعضای شورای شهر در پی داشت. 
 
چمران: بازار تهران وضعیت مناسبی ندارد 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تهران همیشه شاهد حریق بودیم و هستیم؛ اما در موضوع بازار تهران، چند دلیل مهم مضاعف هم برای رسیدگی بیشتر دارد. اول اینکه بخشی از مراودات اقتصادی و تجارت کشور در این محل صورت می گیرد؛ دوم اینکه بافت بازار،  ارزش تاریخی دارد و اموالی که درآنجا وجود دارند؛ دارای ارزش مالی است و از طرفی تعداد افرادی که در این مکان در رفت و آمد هستند؛ گسترده است. از این روباید تصریح کنم که بازار تهران، وضعیت مناسبی ندارد. ضمن آنکه یکشنبه گذشته شاهد بودیم که کسبه و بازاریان مقابل ساختمان شهرداری و شورا تجمع کرده و نسبت به فعالیت دست فروشان اعتراض کردند.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر مدیریت شهری قرار بگیرد؛ پایین بودن سطح ایمنی بازار در بزنگاه های حریق است؛ یادآور شد: نتیجه بازدیدهایی که از سوی مدیران شهری صورت گرفته، مبین این است که زیرزمین ها، سراها، انبارهای قدیمی از هیچ امنیتی برخوردار نیست. نه سیم کشی درستی دارد و نه ساختمان های پایداری دارد و این شرایط، آبستن بروز هر نوع خطری است. از این رو به رئیس کمیته ایمنی شورای شهر یادآوری می کنم که در بررسی نقاط آسیب پذیر شهر، بازار و سراهای آن را نیز مورد توجه قرار دهند؛ چراکه نیاز به بازسازی دارد.
 
گزارش محمدی: از ابلاغ ۹ اخطار برای پاساژ قیصر تا هشدار وضعیت بحرانی ۱۲ پاساژ پایتخت 
قدرت اله محمدی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی درگیر می شود تا به مالک بگوید می خواهد جان و مال او را نجات دهد، اظهار کرد: ما درگیری عجیبی در بازار داریم و از ۷۱۵ پاساژ موجود در تهران ، ۱۵ پاساژ وضعیت بحرانی دارند که ۳ پاساژ بازسازی شد اما ۱۲ پاساژ هنوز این وضعیت را دارند.
وی با بیان اینکه دسترسی به زیرزمین ها بسیار سخت و پیچیده است؛ یادآور شد: اتفاقی در ساعت ۳ بامداد پنج شنبه در پاساژ قیصر با کاربری وسایل آرایشی و بهداشتی و خرازی رخ داد و این در شرایطی بود که میزان دپوی پاساژ، پنج برابر حد استاندارد آن گزارش داده شده است.
محمدی با بیان اینکه نیروهای ما ظرف پنج دقیقه به محل حادثه رسیدند؛ تصریح کرد: چون اهالی پاساژ، درگیر بودند که خودشان آتش را خاموش کنند؛ ۲۰ دقیقه بعد از شروع حادثه، گزارش را اعلام کردند. با این وجود، ۱۵۰ نیرو را با ۴۰ دستگاه از ۱۳ ایستگاه به محل حادثه اعزام کردیم تا از سرایت آتش به سایر واحدها جلوگیری شود.
وی افزود: علت آتش سوزی، اتصال در سیم کشی برق بود و پس از آتش سوزی در سقف، این آتش به سمت زیر زمین سرایت کرده است. علیرغم اینکه می گوییم شهروندان باید پیش از انجام هر کاری در حوادث، به آتش نشانی اعلام کنند؛ متأسفانه ۲۰ دقیقه دیرتر گزارش دادند و از ۱۱۰ مغازه، ۳۰ تا ۴۰ مغازه آسیب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی دیدند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه این پاساژ، سابقه خوبی ندارد و در سال ۹۳ اولین اخطار را دریافت کرده بوده است؛ گفت: بیش از ۹ بار، همکاران ما در معاونت پیشگیری سازمان به این پاساژ اخطار دادند اما مالکین و کسبه توجهی نکردند و دچار خسارت سنگین مالی شدند و اگر این تعداد نیرو را اعزام نمی کردیم؛ پاساژهای دیگر نیز دچار حریق می شدند.
محمدی با تأکید بر اینکه اگر حادثه در ساعت پیک ترافیک اتفاق می افتاد؛ فاجعه سخت تری رخ می داد؛ یادآور شد: وزارت صمت، وزارت کار و دیگر نهادها باید وارد عمل شوند؛ بسیاری از پاساژها بیمه شدند اما با کدام مجوز؟ این موارد از گلوگاه هایی هستند که می توانیم مالکان را مجبور کنیم تا برای ایمن سازی اقدام کنند. وقتی کار به پلمب این مراکز می رسد؛ جو روانی با محوریت اشتغال ایجاد می کنند. لذا از اعضای شورای شهر می خواهیم پیش از آنکه حادثه خطرناک تری رخ بدهد؛ حتماً راهکار و  نسخه ای برای بازار تهران تهیه کنند.
 
بابایی: در خصوص ایمنی ساختمان ها، عمدتاً به تذکر و اخطار اکتفا شده است
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از ابتدا فعالیت دوره ششم تا کنون، در این کمیته در خصوص ساختمان های نا ایمن پیگیری های ویژه ای را ترتیب داده یم؛ گفت: در همین خصوص جلساتی با محوریت شهر ایمن جلساتی در ۲۲ منطقه تهران برگزار می کنیم. تاکنون در جلسات ایمنی ۱۸ منطقه شرکت کرده ایم و پیشرفت خوبی صورت گرفته اما هنوز کافی نیست و هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. از این رو باید این روند، ادامه دار باشد.
وی با بیان اینکه متأسفانه می بینیم که در حوزه ساختمان های نا ایمن مناطق، تنها به اخطار اکتفا شده است؛ تأکید کرد: متأسفانه بنده جز یک یا دو منطقه، اهتمام ویژه ای از سوی دیگر مناطق نمی بینم و انتظار می رود که منطقه درخواست تشکیل پرونده دهد تا بر اساس ایجاد محدودیت های انشعابی، مالکین ملزم به ایمن سازی شوند. من پیشرفت قابل ملاحظه ای نمی بینم و اگر با حریق ساختمانی مواجه شویم که در لیست آتش نشانی وجود داشته و اقدامی برای ایمن سازی انجام نداده باشد؛ مسئولیت با شهردار منطقه است. 
وی خاطر نشان کرد: در این خصوص گفتگوهایی با سازمان بازرسی برای بازخواست خاطیان صورت گرفته تا در صورت تخلف این افراد اعمال قانون شوند.
 
صادقی: بازار تهران ایمن نمی شود و باید منتقل شود
احمد صادقی، عضو شورای شهر، پس از استماع گزارش قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی در خصوص آتش سوزی اخیر بازار گفت: بارها به عنوان یه کارشناس گفته ام که بازار تهران ایمن نمی شود و به طور حتم بایستی منتقل شود. بازار تهران می بایست به مرکز گردشگری و تاریخی تبدیل شود و لذا در خصوص ایمنی بازار هر اقدامی کنیم نتیجه نمی دهد. البته می دانم این آرزوی بزرگی است و می دانم محقق هم نمی شود؛ چرا که یک عزم ملی و همگانی می خواهد و همه ارکان نظام می بایست پای کار بیایند. 
وی ادامه داد: باید پیگیری شود تا فضاهایی که درون آن از مواد آتش زا و خطرناک مختلفی آکنده است؛ منتقل شوند. این فضاها در حال حاضر به فضاهای غیر استاندارد و نا ایمن تبدیل شده اند که هر لحظه امکان بروز حادثه در آن می رود. 
صادقی در ادامه با ارائه پیشنهادی گفت: انبار های تولیدی که ریسک بالایی دارند نظیر کیف، کفش، لباس و کاغذ و مواد شیمیایی؛ باید منتقل شوند و اگر نیاز به مصوبه شورا دارد؛ شهرداری لایحه ارائه کند. 
وی افزود: در بازار باید یک سری فعالیت های خاص تعریف شود و پهنه لوازم شیمیایی و کاغذ و مواد آتش زا ممنوع شود.
 
اقراریان: ساختار حقوقی آتش نشانی ضعف جدی دارد
رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران خطاب به مدیرعامل سازمان آتش نشانی ضمن طرح سئوالی در خصوص ساختار حقوقی موجود در این سازمان گفت: متأسفانه با توجه به ضعف موجود در ساختار حقوقی این سازمان مشاهده می شود که عملاً پیگیری حقوقی موضوعات مربوط به حوزه ایمنی هم با چالش مواجه است.
وی افزود: با توجه به اطلاعاتی که به دست بنده رسیده هزاران هزار ساختمان نا ایمن، کم ایمن اگر مورد توجه و پیگیری قرار گیرد حتماً نمی توانند موارد را پیگیری قضایی کنند.
اقراریان اضافه کرد: به طور خاص، سئوال بنده از مدیرعامل سازمان آتش نشانی این است که کارکنانی که در حوزه حقوقی مشغول به فعالیت اند؛ دارای چه جایگاه و رتبه شغلی و مدیریتی اند. ضمن آنکه به طور شفاف عنوان شود که این حوزه چه میزان پرونده های حقوقی ساختمان های ناایمن را مورد پیگرد قرار می دهند؟
 
علوی: علت اصلی کندی مرمت و بهسازی بازار املاک موقوفه و مالکان حقیقی اند
رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه جلسات زیادی با سازمان گردشگری و شهرداری منطقه 12 برای مرمت و بهسازی بازار داشتیم؛ اظهار کرد: در فضاهایی که جداره ها ایمن سازی شدند؛ خطرات کاهش یافته است.
وی افزود: علت اصلی کندی مرمت و بهسازی بازار این است که وقتی می خواهند برای ساختمانی پرونده تشکیل دهند؛ با مشکل مالکیت روبه رو هستند. در برخی مواقع هم دیده شده که املاک موقوفه هستند از این رو مالکین قانونی انگیزه ای برای مرمت و بهسازی ندارند و بهره بردار با مشکل روبه رو می شود و اگر قرار است کاربری تغییر کند باید نوع مالکیت نیز مشخص شود.
رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه باید در بحث خطر، این اماکن پرخطر اعلام شوند؛ خاطرنشان کرد: شهرداری برای تسریع در روند مرمت و بهسازی، طرحی را به شورای شهر ارسال کرده که هنوز در شورا باقی مانده و درخواست می کنیم این دستورالعمل ها بررسی و تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: بهره برداران رغبت به بهسازی دارند. کمااینکه پنج تیمچه با همکاری بهره برداران برخی موضوعات ایمنی مانند کابل برق و سیستم حریق آن بهسازی شدند و اگر مابقی بخش ها نیز تعیین تکلیف شوند؛ کمک بسیار خوبی به آنها خواهد شد.
 
عباسی: توسعه ایستگاه آتش نشانی بازار تعیین تکلیف شود
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر با تأکید بر لزوم توجه ویژه به امکانات و وجود ایستگاه آتش نشانی بازار بزرگ با بیان اینکه قرار بر این بود در جریان توسعه ایستگاه آتش نشانی بازار، زمین همجوارتعیین تکلیف شود؛ تأکید کرد: متأسفانه با ورود سازمان اوقاف، موضوع توسعه ایستگاه همچنان بلاتکلیف باقی مانده و کار متوقف شده است. از این رو برای این اقدام باید همکاری فرابخشی بین سازمانها صورت بگیرد. اگر تعیین تکلیف صورت نگیرد خسارت جبران ناپذیری وارد خواهد کرد و باید تعیین تکلیف شود.
وی افزود: گودی که در جوار ایستگاه آتش نشانی قرار دارد؛ به عنوان گود پرخطر محسوب می شود که به گفته مدیرعامل این سازمان، گود ایمن سازی شد اما باید مجدد به عرصه ایستگاه اتش نشانی الحاق شود.
 
مظفر: الزام ساخت ایستگاه آتش نشانی در محله لویزان و شیان
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه در محله لویزان و شیان هیچ ایستگاه آتش نشانی وجود ندارد و به عنوان نقاط کور محسوب می شود؛گفت: وجود جنگل های شیان و لویزان و نبود ایستگاه آتش نشانی از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: زمینی پایین تر از میدان تجرلو برای راه اندازی ایستگاه آتش نشانی پیش بینی شده بود اما به لحاظ نکات فنی و شیب معبر، ساخت آن رد شد. می توان ضمن پیگیری با منابع طبیعی فضای دیگری را در این خیابان برای ساخت ایستگاه آتش نشانی در نظر گرفت.
 
 
شربیانی: اقدام آتش نشانی و شهرداری درصدور پروانه ایمنی ساختمان، کیفیت لازم را ندارد
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چندین مرتبه در خصوص عدم نظارت سازمان آتش نشانی به ایمنی و نظارت بر صدور پروانه ساختمان های ۶ طبقه تذکر داده است؛ گفت: در تاریخ ۱۹ دی ماه 1401 جلسه ای با حضور مدیران شهرداری برگزار کردیم و تصمیماتی گرفته شد که مبنی بر آن، باید نظر سازمان آتش نشانی در زمان صدور پروانه لحاظ می شد. اما بعد از گذشت چندین ماه متآسفانه این اقدام از کیفیت لازم برخوردار نبود. همچنین نظارت سازمان آتش نشانی، معیوب و از دسترس خارج است. لذا هشدار می دهیم با توجه به وجود سلسله ساختمان های نا ایمنی که در شهر، مادامی که شاهد اتفاقات دیگری در شهر نیستیم؛ سازمان آتش نشانی باید بر صدور پروانه و مسائل ایمنی نظارت کند.
 
نادعلی: انتقال بازار تهران امکان پذیر نیست
سخنگوی شورای شهر، پس از استماع گزارش مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه مدیرعامل سازمان آتش نشانی از مدیران موفق شهرداری است؛ تأکید کرد: در مورد بازار تهران با توجه به شناختی که از تاریخ و بازار تهران به عنوان نبض تپنده اقتصاد داریم؛ نمی توانیم در مورد انتقال آن فکر کنیم. چراکه امکان پذیر نیست و چه بسا می تواند به عنوان فضایی برای مبادلات اقتصادی ادامه حیات دهد.
وی افزود: برای فضاهایی که به عنوان انبار و فضای اسکان کارگران پیش بینی شده، می توان تدابیری اندیشید چراکه حوادث نیز در چنین فضاهایی رخ می دهد؛ باید دستورالعمل ها با فشار دستگاه قضایی اعمال شود تا بتوان این انگاره تاریخی را حفظ و ماندگار کرد و پویایی آن را نیز از بین نبرد.
 
چمران: کارکرد بازار به حالت اصلی بازگردد و انبارهای آن تخیله شود
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بازار تهران قابل انتقال نیست؛ اظهار کرد: انبارها باید منتقل شوند نه بازار. در انبارها سه برابر حد استاندارد دپو صورت گرفته و باید این وضعیت اصلاح شوند و از سویی سیم کشی ها نیز نیاز به اصلاح دارند.
وی ادامه داد: ما در سه راه امین حضور نیز با این مشکل روبه رو هستیم و تعدادی یخچال و لباسشویی را در فضایی کوچک جا داده اند در حالیکه می توان این وسایل را در انبارها جا داد. نه اینکه انبارها در خانه های پشت مغازه ها باشند بلکه باید در خارج از شهر انبارها شکل بگیرند.
چمران با تأکید بر اینکه انبارهای بازار حتماً باید تخیله شود چراکه به انبارهای بزرگ نیاز ندارد؛ اعلام کرد: امروز بازار ناایمن شده و موارد مورد نظر باید اصلاح شوند؛ باید جلسه خاصی برای بازار برگزار شود و امیدواریم با حضور بازاریان و مشارکت شهردار منطقه ۱۲ موارد برطرف شود.

 گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/hmb105

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: